TIPSRADEN

  • Ju tidigare du behandlar när du har ont, desto lättare blir du bra igen

  • Kom ihåg att dricka mycket vatten, du ska aldrig känna att du är törstig

  • Träna rätt för din kropp och kom ihåg att stretcha efteråt

  • Släpp stress genom att fokusera på något du tycker om

  • Kom ihåg att du själv är den viktigaste personen i ditt liv

Ta väl hand om dig


Massagens påverkan

Massagen mjukar upp muskler och leder, men har även en helande påverkan i kroppen i och med att den både ökar blodcirkulationen och produktionen av oxytocin.

Massagen kan vara läkande vid skador men också förebyggande mot både skador och sjukdomar.

Massagen kan även motverka övervikt, trötthet och i vissa fall kronisk smärta. Stressrelaterade sjukdomar och smärtor är också påverkbara med massage.

Sammanfattning av massagens påverkan:

  • Ökad blod- och lymfcirkulation.
  • Snabbare återhämtning och läkningsprocess.
  • Förebygger: Stress, Skador, Träningsvärk, Trötthet.
  • Lindrar / Botar kronisk smärta.
  • Motverkar: Övervikt, Högt blodtryck mm.
  • Avslappning.

Nytt hos oss- kompletterande behandling med aromaterapi

Activity Care ser över möjligheterna att erbjuda Aromaterapi där du som kund köper en individanpassad olja med specifik blandning för just dina förutsättningar.

Oljan används som extra komplement till pågående massagebehandling

Antingen på egen hand eller med hjälp av din massageterapeut


Målet är att skapa balans i kroppen samt att lindra eller bota sjukdomar och tillfälliga störningar  


Visst låter det spännande!

Klicka vidare på länken nedan så får du mer information om vilka problem som kan behandlas!


Läs mer...> 



Varför du ska dricka mer vatten i samband med massagebehandlingar

Massage ökar som bekant cirkulationen i kroppen och man förlorar i regel lite vätska under behandlingen. Det är vanligt att man blir törstig, men oavsett bör du dricka lite extra vatten.

Sammanfattning vad vattnet gör före och efter behandling:

  • Hjälper till att rensa ut slaggprodukter
  • Ger volym till organ och muskler så de har lättare att röra på sig och svarar bättre på träning och behandling
  • Tillför nyttiga mineraler
  • Motverkar kramp och sendrag 

Mer om vatten...

Vi människor består av 60% av vatten och är en viktig beståndsdel för våra organ och muskler. En bra riktlinje är att tillsätta den mängd vatten som man gör av med. En vuxen person bör ha ett intag på mellan 1,5 till 4 liter vatten per dag beroende på storlek, livsstil, träning och väderförhållanden. Bästa sättet att till en lagom vätskenivå är att se till att urinen håller en ljusgul färg.

  • Urinen mörk - Drick mer vatten!
  • Urinen färglös - Vänta med att dricka.

  • Tänk på att för stort vattenintag på kort tid kan orsaka vattenförgiftning och till och med vara farligt.

  • Personer som ofta får kramp eller sendrag trots tillräckligt vattenintag, kan behöva ytterligare tillskott med mineraler som magnesium och zink

  • Vätskebrist orsakas av att man tillsätter mindre vatten än man gör av med. Det är vanligt i samband med exempelvis feber, diarréer eller varma soliga dagar men kan även bero på att man bara är dålig på att dricka vatten. Det sägs att man kan klara sig utan mat ganska länge men du klarar dig inte utan vatten längre än tre dagar.

    Tecken på att personer lider av vätskebrist:

    • Huvudvärk
    • Trötthet
    • Torr hud / läppar
    • Yrsel / illamående
    • Förstoppning / ont i magen
    • Kramp / sendrag
    • Sämre prestationsförmåga
    • Svarar dåligt på träning
    • Lättretlig / dåligt humör
    • Fryser / känner frossa
    • Sämre koncentrationsförmåga
    • Känner förhoppningsvis törst efter vatten

    Oxytocin- Kroppens naturliga medicin.

    Oxytocin är ett hormon i kroppen, som är viktigt för vårt välmående och som frigörs vid framför allt beröring.

    Oxytocinet påverkar våra inre organ, gör oss mer smärttåliga och har stor inverkan på känslor, Vi blir mindre aggressiva, får en bättre empati och en avslappnad känsla i kroppen.

    Oxytocinet aktiveras hela tiden i vår vardag, men studier visar att massage har en betydligt höjande effekt.

    Några sammanfattande punkter om hormonets påverkan:

    • Snabbare celldelning.
    • Vätskeutdrivande.
    • Ökad empati, sexlust, bättre minne.
    • Kortvarig stress – Ökat stresshormon, högre puls, snabbare reaktioner Kroppen ställer in sig på attack eller försvar.
    • Långvarig antistress – Minskat stresshormon, lägre puls, bättre smärttröskel, Kroppen är lugn och avslappnad.
    • Ökat immunförsvar.
     

    Massagens historia

    Massage är en gammal manuell behandlingsmetod där musklerna bearbetas med händerna genom mekanisk bearbetning. Massage i olika former förekommer i de flesta kulturer och härstammar bland annat från Kina, Indien, det gamla Grekland och Romarriket. I Egypten användes massage 3000 år före Kristus liksom i sumer riket bortemot 4000 år före Kristus.

    Massageliknande tekniker omnämns första gången i Nei Ching, som är världens äldsta medicinska verk, skrivet år 2598 f Kr. I Grekland utarbetade Hippokrates, läkekonstens fader, (400 år f Kr), regler för hur massagen skulle tillämpas.

    Per-Henrik Ling (1776-1839) startade i början på 1800-talet massagens utveckling och användning i det svenska samhället. Inom Lings sjukgymnastik intog massagen en dominerande plats då Ling menade att man kunde behandla de flesta organ i kroppen med massage (lungor, hjärta, mage, tarmar mm) och inte bara besvär i rörelseapparaten.